Elk bedrijf zou op sociale media moeten zitten, vooral Facebook, dat meer dan 2,41 miljard maandelijks actieve gebruikers heeft. Dit social media-platform is de perfecte plek voor kleine bedrijven, startups en zelfs ondernemingen om hun publiek uit te breiden en in contact te komen met potentiële klanten, van de krachtige advertentie-targetingopties tot Facebook-groepen en Facebook Marketplace.
Promoot uw bedrijf op Facebook
Met een Facebook pagina kunt u uw bedrijf op de kaart zetten en er geloofwaardiger uit laten zien. Bovendien ben je identificeerbaar en vindbaar voor uw klanten. Als een klant uw Facebook pagina niet ook kan vinden, kunnen ze er eventueel van uitgaan dat uw bedrijf verouderd of zelfs onbetrouwbaar is.
1. Maak een bedrijfspagina op Facebook
Het eerste wat u moet doen om een professionele en betrouwbare aanwezigheid op Facebook te hebben, is een bedrijfspagina voor uw bedrijf maken. Misschien promoot je je merk al op je persoonlijke profiel, maar dat is gewoon niet genoeg. Een Facebook bedrijfspagina maakt uw merk niet alleen geloofwaardiger, maar komt ook van pas wanneer uw klanten online naar uw merk proberen te zoeken.
Wanneer u een Facebook-pagina opzet, krijgt u veel opties om deze aan te passen. Je kunt een profielfoto, omslagfoto of video’s en andere relevante informatie over je bedrijf toevoegen, zoals een adres, openingsuren en een productaanbod. Facebook geeft je de optie om een Call-To-Action (CTA) op je pagina te zetten waar je een gerichte link naar je bedrijfswebsite kunt toevoegen.
2. Nodig mensen uit om je Facebook-pagina leuk te vinden
Nu je Facebook-pagina actief is, is het tijd om mensen uit te nodigen om je pagina leuk te vinden. Hoewel u uw klanten uw pagina niet meteen leuk kunt vinden, kunt u uw Facebook-vrienden uitnodigen om uw pagina leuk te vinden en te delen. Als je een fysiek bedrijf hebt, kun je een poster plaatsen met de URL en van je Facebook-pagina om nog meer volgers te krijgen.
FABRIK informatik Tip: Maak een flyer op poster met daarop de QR code die je linkt aan de URL van je facebookpagina. Zo moeten potentiële klanten niet handmatig naar jouw bedrijfspagina op zoek op Facebook.
3. Regelmatig content posten
Je moet regelmatig iets op je Facebook-pagina plaatsen om contact te maken met je publiek en hen te laten weten dat je actief bent op het sociale-mediaplatform. Hoewel het belangrijk is om regelmatig te posten, is inhoud van hoge kwaliteit cruciaal. Het beste is uiteraard inhoud plaatsen die uw volgers interessant en boeiend vinden. Als de meeste van je volgers niet reageren op je berichten, zal Facebook steeds minder van je berichten aan gebruikers laten zien, zelfs als ze je pagina leuk vinden en volgen.
Dat is de reden waarom, als het gaat om het maken van inhoud of content voor uw Facebook-pagina, u het volgende moet doen:
- Experimenteer met verschillende soorten berichten, waaronder foto’s, video’s, links en eenvoudige tekst. Je kunt dan zien welke soorten berichten beter presteren en hun daarop verder bouwen.
- Organiseer peilingen op uw Facebook-pagina en stel vragen die verband houden met uw merk en branche.
- Focus op het opbouwen van een kwalitatief publiek dat actief geïnteresseerd is in uw merk en identiteit.
- Controleer regelmatig Facebook Insights om te zien hoe mensen reageren op je berichten en hoeveel mensen je kunt bereiken. Het kan je ook helpen het juiste moment te vinden om op Facebook te posten om het bereik van je pagina te vergroten.
4. Schrijf geweldige content voor je Facebook-publiek.
Door het plaatsen van een verscheidenheid aan content zoals foto’s, video’s, persberichten, blogs, artikelen, enz., is de kans groter dat u uw bezoekers aantrekt en betrekt.
Een geweldige manier om geweldige, boeiende inhoud te maken, is door aan het einde van elk bericht een vraag te stellen. Dit kan u helpen uw betrokkenheidsniveau te verhogen en uw pagina in het algemeen interactiever te maken.
Door wedstrijden te creëren en uw klanten prijzen, kortingen, enz. te laten winnen, maakt dit uw pagina aantrekkelijker en kan de verkoop worden gestimuleerd.
5. Betrek je volgers
Het nieuwe algoritme van Facebook geeft de voorkeur aan berichten en pagina’s die betrokkenheid creëren. Voordat je iets op Facebook plaatst, moet je jezelf afvragen of het een gesprek zal veroorzaken. Het is ook belangrijk om te onthouden dat Facebook een platform voor sociale media is, dus je moet sociaal zijn.
De sleutel tot betrokkenheid is het plaatsen van hoogwaardige inhoud. Probeer voor de beste resultaten vriendelijk en gemoedelijk te zijn. Houd updates op tijd en reageer op opmerkingen en privéberichten.
6. Probeer Facebook advertenties (Facebook Ads)
Als je hebt geprobeerd je bereik organisch uit te breiden op Facebook en je hebt niet veel succes gehad, dan kun je Facebook advertenties (Facebook Ads) uitproberen. Met gepromote en gesponsorde inhoud plaatst Facebook uw berichten onder de aandacht van uw doelgroep: potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in het soort producten of diensten die u aanbiedt, maar die misschien nog nooit van uw merk hebben gehoord.
De tools van Facebook zijn ongelooflijk effectief in het vinden en targeten van een specifiek publiek. Je kunt gebruikers targeten op basis van hun locatie, geslacht, leeftijd, interesses en gedrag. Het is ook mogelijk om direct mensen te targeten die de pagina van uw concurrent al volgen. Daarbij kun je Facebook-advertenties gebruiken om meer vind-ik-leuks te krijgen, de verkoop te verhogen, de naamsbekendheid te vergroten, leads vast te leggen en nog veel meer.
Als je niet zeker weet of je een volledige advertentiecampagne op Facebook moet maken, kun je beginnen met het promoten van een van je bestaande berichten. Hoewel gepromote berichten in wezen ook alleen Facebook-advertenties zijn, hoeft u veel minder tijd te besteden aan het publiceren ervan, aangezien uw advertentiemateriaal al klaar is.
Het is altijd het beste om een post die organisch goed presteert een boost te geven, omdat de kans groter is dat deze succesvol zal zijn als een gepromote post.
Om een bestaand bericht te promoten, hoeft u alleen maar op de aanwezige ‘Promoot dit bericht’-knop te klikken en vervolgens het publiek, het budget en andere details te selecteren. Hou er rekening mee dat Facebook een aantal advertentie-indelingen heeft stopgezet, waardoor je de knop ‘Promoot dit berichtt’ niet in sommige van je berichten zult zien.
Zorg er ook voor dat uw berichten voldoen aan al het advertentiebeleid van Facebook voordat u advertenties maakt en publiceert.
7. Maak een lijst van uw evenementen
Of je nu een webinar organiseert, een livesessie op Facebook houdt of een verkoop organiseert in je winkel. Zorg ervoor dat je al je evenementdetails op Facebook toevoegt, zodat je volgers en klanten altijd op de hoogte kunnen blijven. Je kunt geïnteresseerde gebruikers ook vragen om te reageren en zelfs feedback geven over het evenement.
8. Maak een plan.
Beslissen wat en wanneer op Facebook moet worden geplaatst, moet deel uitmaken van een algemene strategie die een aanvulling vormt op uw andere marketing-, verkoop- en pr activiteiten. Organiseer dit in een kalender, die u of uw personeel kan gebruiken om content te plannen en posten. Gebruik deze kalender om ervoor te zorgen dat belangrijke feestdagen worden getarget, verkopen worden aangekondigd en belangrijke bedrijfsnieuws wordt gedeeld op uw Facebook pagina.
Te vermijden fouten bij het promoten
1. Maak uw inhoud niet te algemeen
Het doel van het promoten van uw bedrijf op Facebook is niet om meer likes of volgers te krijgen. Het doel is om meer betalende klanten te krijgen. Daarom kan je best niet in de val trappen door zeer algemene inhoud te posten die betrekking heeft op de meerderheid van de gebruikers en die u meer betrokkenheid geeft, maar u niet echt helpt uw doelgroep te bereiken. Immers, 50 likes en 5 verkopen van een bericht is beter dan 2000 likes en geen verkopen. Daarom moet u zich concentreren op het plaatsen van inhoud die aansluit bij uw doelgroep en de nadruk leggen op uw producten.
Tegelijkertijd moet je je niet te veel focussen op je merk en je klanten op Facebook verwaarlozen. Door voor je volgers te zorgen en op al hun opmerkingen te reageren, komen ze terug naar je pagina en voelen ze zich onderdeel van een grotere gemeenschap.
2. Branding (identiteit & uniformiteit) behouden
De meeste bedrijven begrijpen vaak niet hoe belangrijk het is om hun Facebook paginaberichten af te stemmen op hun zakelijke doelen en visie. Het is cruciaal om te onthouden dat de Facebook-pagina van uw merk deel uitmaakt van het bedrijf en dat uw klanten er elke dag mee omgaan. Daarom moet de pagina dezelfde persoonlijkheid en stem hebben als het merk zelf. In feite moeten de afbeeldingen en titels van uw Facebook pagina ook vergelijkbaar zijn met uw berichten op andere sociale-mediaplatforms om uniformiteit te behouden.