Blog.

Worfkflow van website ontwikkeling in 10 stappen

workflow website ontwikkeling

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Workflow van website ontwikkeling

Wat kan je als klant verwachten bij de start van de ontwikkeling van jouw website of webshop project? In dit artikel gaat FABRIK informatik. dieper in wat de workflow van website ontwikkeling voor jou als klant inhoudt.

Bij het starten van een nieuw website-project hebben veel klanten over het algemeen nog nooit eerder een website ontwikkeling doorlopen en zijn ze niet zeker wat te verwachten. Daarom is het belangrijk om de website ontwikkeling eenvoudig mogelijk te maken om zorgen weg te nemen. Een groot deel daarvan is het volgen van een gedefinieerde website-ontwerp workflow die klanten helpt strategisch door elke belangrijke fase van het proces te leiden. Een effectieve workflow kan ook helpen om een project aan de gang te houden en de algehele productiviteit te verhogen.

In dit blog artikel probeert FABRIK informatik. de belangrijkste stappen in de workflow van  website ontwikkeling te delen. Evenals de basisstrategie achter elke fase, om u te helpen een beter idee te krijgen van het werk dat aan een website-project schuilt. We starten hieronder in het overzicht vanaf de kick-off of startvergadering, waarin al duidelijk een overeenkomst voor de ontwikkeling bestaat. FABRIK informatik. zal hiervoor ook steeds geheel vrijblijvend naar jouw wens/idee luisteren om daarna een duidelijke offerte naar voor te schuiven. Waarin je als klant uiteraard de keuze hebt om dit engagement aan te gaan.

Wil je hierover nog meer lezen? Lees dan zeker ook volgende artikels : 12 Tips voor het verbeteren van uw website ontwerp en Handleiding minimalisme in webdesign.

 

Stap 1: Kick-off meeting (startvergadering)

Een startvergadering is een belangrijke eerste stap bij het starten van een nieuw websiteproject. Het is een kans om iedereen bij het project op dezelfde lijn te krijgen, wat helpt om de reikwijdte en verwachtingen van het project te beheren. Met kick-off meetings  kan ook samen een stappenplan voor het project ontwikkeld worden evenals algemene deadlines en doelen bepaald worden.

 

Stap 2: Analyse en Research-proces

Het Analyse en Research-proces is aangepast aan elk project. Deze fase omvat doorgaans enkele (of alle) van de volgende stappen:

  • Research over het bedrijf of vereniging en zijn producten of diensten
  • Marketingdoelen stellen
  • Beoordeling van de behoeften van de gebruiker
  • Onderzoek naar de industrie en evaluatie van de concurrentie
  • Technische specificaties en beperkingen definiëren
  • Keyword analyse voor het bepalen van de niche en content (SEO)

Het uitvoeren van een Analyse en Research-procesaan het begin van een websiteproject leidt tot een dieper inzicht in de behoeften en doelen van een klant en resulteert in een algeheel succesvoller project.

 

Stap 3: Site-architectuur en content creatie

In deze fase begint de navigatiestructuur van de website samen te komen en worden beslissingen genomen over de inhoud en structuur. Content creatie vindt meestal gelijktijdig met de wireframing -en ontwerpfasen plaats, maar moet vroeg in het website ontwerpproces worden gestart om effectievere structurele en ontwerpbeslissingen te nemen. Afhankelijk van de inhoud behoeften van een project, kan dit het ontwikkelen van een kopie voor alle pagina’s of het bewerken van bestaande inhoud omvatten. Als u met bestaande inhoud werkt, is het belangrijk om een controle uit te voeren en verouderde of ineffectieve inhoud te verwijderen.

 

Stap 4: Wireframing

Content creatie leidt naar het wireframing-proces, waarbij de inhoud structuur krijgt via afbeeldingen van webpagina’s. Door wireframes te maken, kunt u hiërarchie en andere inhoud behoeften bepalen voordat u naar de ontwerpfase gaat. 12 Tips voor het verbeteren van uw website ontwerp vind je dan ook hier.

 

Stap 5: Ontwerp

De ontwerpfase omvat het creëren van ontwerpelementen. Dit is het moment om een verscheidenheid aan ontwerpkeuzes uit te werken, zoals lettertypen, kleuren en afbeeldingen. Bij de ontwerpfase is het belangrijk de content duidelijk naar voor te laten komen in een duidelijke structuur. Denk hierbij aan het gebruik van minimalisme in webdesign.

 

Stap 6: Prototyping

Nadat de ontwerpelementen zijn gedefinieerd, is het nuttig om een prototype te maken dat functionaliteit en gebruikerservaring (UX) aanpakt. Dit helpt problemen te identificeren en op te lossen voordat ze in de ontwikkelingsfase worden afgerond.

 

Stap 7: Ontwikkeling

De ontwikkelingsfase is wanneer een webontwerp echt tot leven komt en een functionerend product wordt. Ontwikkeling kan de langste van alle stappen zijn, afhankelijk van de complexiteit van een website. Dit lijkt misschien een “stille” tijd voor klanten, omdat er vaak weinig feedback nodig is totdat de website is ontwikkeld en klaar is voor beoordeling.

 

Stap 8: Kwaliteitsbeoordeling en inhoudsbeoordeling

Nadat de website is gebouwd, is het van cruciaal belang om de inhoud volledig te controleren en de functionaliteit te testen om ervoor te zorgen dat alles goed werkt en dat u de behoeften van de gebruiker adequaat hebt aangepakt. Elke aangepaste functionaliteit moet grondig worden getest en dubbel worden gecontroleerd om defecte componenten of ontbrekende functies te identificeren en te verhelpen.

 

Stap 9: Lancering en evaluatie

Nadat de website is beoordeeld en goedgekeurd, kan deze worden gestart! Daar stopt het werk echter niet. Om ervoor te zorgen dat uw marketingdoelen die aan het begin van het project zijn gedefinieerd, met succes worden bereikt, moet u de voortgang van uw website evalueren met behulp van analyses of andere vormen van tracking. Als u eenmaal een solide set gegevens hebt, kunt u bepalen wat wel en niet werkt en verbeterpunten identificeren.

 

Stap 10: Verbeteringen en toekomstige marketing

Gebruik uw nieuwe kennis van het evalueren van uw website om strategische verbeteringen aan uw website aan te brengen naarmate uw bedrijf evolueert. Dit omvat vaak het regelmatig bijwerken of herzien van uw online strategie om ervoor te zorgen dat deze blijft werken aan uw algemene zakelijke doelstellingen. Dit is ook het moment om naast uw website ook andere vormen van online marketing te overwegen, zoals sociale media of email marketing, waarmee u een breder publiek kunt bereiken en het succes van uw website kunt vergroten.

 

Uitgelichte foto door Marvin Meyer van Unsplash

Ben je overtuigd?

Heb je een vraag, idee of ben je op zoek naar webdesign, SEO of webhosting? Zou je graag een offerte hebben voor een project of uitgebreid bekijken wat het zou kosten om jouw website te laten maken? Wil je raad of ideëen rond webdesign of digitale communicatie? Klik en ga naar de contactpagina, of gebruik de contactgegevens en samen maken we jouw project waar!

> Andere berichten.

FABRIK informatik.

Meerlenhoflaan 20 – 2660 Anterpen (Hoboken)

+32 496 41 39 50  –  info@fabrik-informatik.be 

Door de site te te blijven gebruiken of op OK te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten