Verbeteren van uw website ontwerp
Kunnen uw bezoekers binnen 5 seconden na de “landing” op uw website bepalen wat uw bedrijf doet? Kunnen gebruikers gemakkelijk door uw website navigeren en vinden wat ze juist zoeken? Is de lay-out van uw prijzen gemakkelijk te begrijpen? Heb je een laag bouncepercentage?
Als u merkt dat u ‘nee’ op deze vragen beantwoordt, is het misschien tijd om eens goed na te denken over de manier waarop u uw website heeft (laten) ontwerpen en optimaliseren. Niet alleen nadenken uiteraard, maar ook zoeken naar een manier naar het verbeteren van uw website ontwerp.
Een website kan niet eenvoudig slagen door uit te blinken in beperkte aspecten (zoals alleen concept of inhoud). Het moet een ontwerp en structuur hebben dat aansluit op de gebruikerservaring en functionaliteit van uw website. Bovendien moet het op een passende wijze uw inhoud aanvullen.
Uw website moet ook duidelijk communiceren met uw publiek wat u doet, waarom u het doet en voor wie u het doet. Het is makkelijk om uw doel voorbij te schieten als bv niet duidelijk is wat uw doel of doelgroep is.
Dus, wat moet u weten voor het verbeteren van uw website ontwerp?
Om dat te beantwoorden, geeft FABRIK informatik. hier 12 website-tips voor het verbeteren van uw website ontwerp. Om ervoor te zorgen dat u in de juiste richting gaat bij uw (her)ontwerp en ervoor zorgt dat u bezoekers de juiste ervaring aanbiedt.
12 Tips voor het verbeteren van uw website ontwerp
1. Begin met een plan
Begin niet alleen met het ontwerpen van uw website. Om ervoor te zorgen dat uw website effectief aan de behoeften van uw bezoekers voldoet, moet u de reis van uw koper in kaart brengen vanaf de eerste keer dat ze uw website bezoeken tot het moment dat ze klant worden.
Welke pagina’s gaan ze bekijken, welke inhoud gaan ze lezen en welke aanbiedingen gaan ze doen converteren? Als u dit begrijpt, kunt u een website laten ontwerpen die je aan leads helpt via een marketing funnel.
U wilt uw website (laten) ontwerpen die duidelijk een verhaal vertelt, en waarin potentiële klanten verschillende stappen doet doorlopen. Het draait allemaal om het beantwoorden van de juiste vragen in de juiste volgorde. Waarbij ook context een rol speelt. Neem wat je al weet over je huidige klanten en onderzoek hoe ze van een bezoeker naar een klant zijn gegaan. Gebruik vervolgens deze gegevens om uw strategie in kaart te brengen.
2. Verwijder zeker volgende dingen van uw website
Bepaalde elementen op uw website zullen afbreuk doen aan de waarde en boodschap die u probeert over te brengen. Afbeeldingen die niet aan uw boodschap bijdragen en vooral voor afleiding zorgen, ingewikkelde animaties, inhoud (content) die te lang is zijn enkele elementen die u liever kwijt dan rijk bent.
Met een publiek dat gemiddeld slechts een aandachtsspanne van 8 seconden heeft, moet u een eerste indruk maken die gemakkelijk de belangrijkste punten overbrengt. Dit moet gerealiseerd worden met korte, krachtige stukken content die worden gescheiden door duidelijke en beknopte headers.
3. Integreer sociale deel- en volgknoppen (Like & Follow)
Het produceren en verspreiden van geweldige inhoud en aanbiedingen is enkel mogelijk als je gebruikers de mogelijkheid geeft om dit te delen.
Als uw website geen sociale deelknoppen heeft, loopt u mogelijk veel social media-verkeer mis dat wordt gegenereerd door mensen die uw website/blog lezen!
Deze knoppen fungeren als een niet-opdringerig hulpmiddel dat het delen van uw content aanmoedigt via sociale media.
4. Implementeer call-to-action’s
Zodra uw bezoekers op uw site terechtkomen, weten ze wat ze vervolgens moeten doen? Ze zullen niet weten welke pagina’s ze moeten bekijken of welke acties ze moeten ondernemen als je ze niet een bepaalde richting geeft.
Call-to-action-knoppen zijn één van de vele elementen die aangeven welke stap de gebruiker op een pagina moet nemen. Hoewel velen van ons dat weten, kan het gemakkelijk zijn om ze niet nauwkeurig te gebruiken om gebruikers door uw website te leiden.
Neem de tijd om call-to-action’s toe te voegen die bezoekers tips en oplossingen bieden voor het item dat ze proberen op te lossen. Als ze uw bedrijf eenmaal hebben geïdentificeerd als een oplossing voor dit vraagstuk, voelen ze zich meer op hun gemak bij het onderzoeken van uw diensten om te zien of u deze oplossingen persoonlijk kunt realiseren.
Enkele voorbeelden van call-to-actions zijn: “klik hier voor meer informatie”, “download ons voorbeeld”, “bekijk de video”, “bekijk prijzen” en zo veel meer ..
5. Gebruik de juiste afbeeldingen
Niet elk beeld past bij het type bericht dat u aan uw publiek probeert te tonen. Gelukkig bestaat er een groot gamma om uit te kiezen (vaak sommige diensten die gratis zijn). Maar zo ontstaat ook vaak een overvloedigheid aan nietszeggende “stock” fotos. Idealiter wilt u foto’s gebruiken die afbeeldingen weergeven van de echte mensen die bij uw bedrijf en op kantoor zelf werken.
Als echte foto’s geen optie zijn, zijn er technieken die u kunt gebruiken om het juiste type “stockfoto” te kiezen. Dit helpt om uw merk realistischer te maken en ervoor te zorgen dat de afbeeldingen overeenkomen met wie u bent en wat uw inhoud verklaart.
6. Navigatie
Bij het ontwerpen van uw website is navigatie de sleutel, het is in wezen de kaart die de belangrijkste plaatsen weergeeft die gebruikers kunnen bezoeken.
Er is niets erger dan een website met een ongeorganiseerde of verwarrende navigatie-interface. Bij het verbeteren van de navigatie op uw website, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
Denk hierbij aan minimalistisch design bv: een slanke navigatiebalk met gestroomlijnde inhoud of een menu-interface in popup stijl. Belangrijke kenmerken hierin zijn navigatie-hiërarchie en responsive ontwerp, zodat de ervaring op mobiel niet drastisch verandert.
Als gebruikers niet kunnen vinden wat ze zoeken, hebben ze geen reden om op uw site te blijven. In plaats daarvan zullen ze zeker bouncen en een concurrent vinden die een betere gebruikerservaring (ux) biedt.
7. Laat uw bezoekers op uw landingspagina scrollen
Wees niet voorzichtig met het (laten) ontwerpen van een iets langere startpagina. Het opnemen van 3-5 secties die helpen nieuwe en terugkerende gebruikers naar de juiste delen van uw site te leiden, kan helpen een naadloze ervaring te creëren.
Maar wat moeten deze secties zijn?
Hieronder dan ook enkele van de meest cruciale elementen:
- Hero-image of slider met headline
- Introductievideo
- Overzicht van de services die je biedt
- Producteigenschappen
- “Over ons” sectie
- Getuigenissen / Reviews
- Case Studies / Succesverhalen
8. Wees niet bang voor Witruimte
Witruimte is een essentieel ontwerpelement dat u helpt de pagina op te splitsen en de leesbaarheid te vergroten. Denk hierbij aan minimalistisch design!
Witruimte wordt ook wel ‘negatieve ruimte’ genoemd en verwijst naar de gebieden rond elementen op een pagina die leeg zijn en geen inhoud of visuele items bevatten.
Hoewel extra ruimte overbodig lijkt, is het in feite verantwoordelijk voor verbetering van de leesbaarheid en de prioriteitsbepaling van bepaalde inhoud. Het speelt ook een belangrijke rol in het ontwerpproces en de positionering van website-ontwerpelementen.
Als u weet dat sommige pagina’s witruimte missen, bekijk dan de pagina en strip elementen of inhoud die niet noodzakelijk zijn voor het doel van de pagina. Zorg er vervolgens voor dat deze inhoud correct is gegroepeerd, zodat gebruikers kunnen onderscheiden waar ze op de pagina thuishoren. Voor meer info over minimalistisch webdesign, klik hier.
9. Mobiele optimalisatie (responsive webdesign)
Vergeet niet uw website te optimaliseren voor mobiel. Meer dan 50% van de gemiddelde website bezoeker surft mobiel en wil dan graag een ervaring hebben die aanleunt bij de desktopversie van uw website.
Het is daarom noodzaak om uw website aan te passen aan de behoeften en wensen van uw bezoekers. Belangrijk vragen om jezelf dan te stellen : waarom zou iemand mijn website op mobiel openen? Welke dingen zouden ze zoeken? Staat mijn ontwerp en structuur hen momenteel toe die dingen gemakkelijk te vinden?
Belangrijke aanvulling is dat ook Google ondertussen is overgestapt op mobiel-first indexering. Mobile-first indexing betekent dat Google enkel nog de mobiele versie van je website indexeert en rangschikt in zijn zoekresultaten.
10. Zorgen dat je gevonden wordt
Als u een substantiële online aanwezigheid wilt ontwikkelen, moet u een website maken die gevonden kan worden.
Dit begint met het ontwikkelen van een SEO-strategie die rekening houdt met de zoektermen waarnaar uw potentiële kopers en klanten zouden zoeken. Deze zoektermen moeten vertaald worden in content die relevant is voor de behoeften van uw bezoekers.
Zorg ervoor dat je niet te veel op een zijspoor komt met de eindeloze content-mogelijkheden waar je voor zou kunnen ranken. Bepaal eerst de juiste zoekwoorden waarnaar uw doelgroep eigenlijk op zoek is, zodat u niet te veel bezoekers trekt die nooit naar uw product of dienst zouden converteren, laat staan uw aanbiedingen.
11. Stop nooit met testen
Het evalueren van conversiepaden, hoe ver gebruikers scrollen en waar ze klikken, etc zijn belangrijke eigenschappen die kunnen verklaren of uw webpagina’s presteren zoals u voor ogen had.
Als uw bezoekers veel pagina’s moet doorlopen, is de kans groot dat ze problemen tegenkomen of gewoon afhaken. Hierdoor is de kans ook groot dat ze vaak verouderde informatie vinden.
Door te testen weet u wat er kan worden bijgewerkt. Sommige pagina’s hebben misschien alleen maar enkele ontwerp-aanpassingen nodig. Eenvoudige wijzigingen zoals knop-kleuren, kopteksten of het toevoegen van een paar zinnen aan uw kopie kunnen ongelooflijke verschillen in de prestaties van de pagina veroorzaken.
12. Identificeer onbekende 404’s of “broken links”
Afhankelijk van de grootte van uw website of hoe lang deze al bestaat, heeft u hier en daar misschien enkele pagina’s of links die niet (meer) werken.
Neem de tijd om te evalueren of uw website ondertussen onbestaande pagina’s heeft. U kan soms verrast zijn hoeveel webpagina’s er bestaan die niet correct gekoppeld zijn.
Uitgelichte foto door Kobu Agency van Unsplash