Website laten maken, kosten?
Kan je een website op maat laten maken voor minder dan €1000? In dit artikel krijg je een beeld van wat jouw website zal gaan kosten.
Een veel voorkomende vraag die gesteld wordt bij een nieuw website project: “Wat kost een website?”. Met het antwoord : “Dat hangt er vanaf” is een consument vaak weinig. In dit artikel dan ook een helder beeld van de prijsberekening en tussendoor tips van FABRIK informatik waar je zeker op moet letten!
Het internet staat vol met freelancers, bureau’s en webdesign agencies waarbij het niet altijd duidelijk is op welke manier ze deze prijs berekenen. Vandaar wordt in dit artikel duidelijk en helder toegelicht wat nu juist de prijs bepaald. Een basis gedachte is natuurlijk : Hoe groter of complexer de website, des te meer ontwerp -en ontwikkelingstijd. Dit zal automatisch vertaald worden in een groter ontwikkelingsbudget.
Maar belangrijk om te weten is dat het nog steeds mogelijk is om als zelfstandige, kleine KMO, vereniging ed. een klein tot middelgroot project op maat te laten ontwikkelen voor een beperkte kost (prijs website)!
Dus concreet .. Website laten maken kosten en prijzen :
Is het mogelijk een professioneel ogende website te laten ontwikkelen voor minder dan €1000? Het antwoord is zeker ja!
Website laten maken kosten en prijzen
Om dieper in te gaan in de totaalkost (prijs website) van een project, moeten we dan ook het proces ontleden.
- Webhosting
- Domeinnaam
- Research/Marktonderzoek/SEO (optioneel)
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Nazorg : Backup – Update – Aanvulling
- SEO opvolging (optioneel)
1. Webhosting
Webhosting is een dienst die particulieren of bedrijven ruimte aanbiedt voor het opslaan van online informatie die toegankelijk is via een website. Om snelheid en veiligheid te garanderen en ervoor zorg te dragen dat een website of webshop altijd beschikbaar is, worden deze opgeslagen bij een hostingbedrijf.
Vele aanbieders van webhosting doen dit in de vorm van paketten, waarbij een aantal diensten inbegrepen is. Deze diensten omvatten vaak :
- Hoeveelheid schijfruimte (opslag)
- Hoeveelheid dataverkeer naar je website
- Email (mailboxen)
- Eventueel SSL certificaat (voor opzetten beveiligde verbinding)
- Koppelen van eventuele domeinnaam in het pakket.
De kostprijs van deze aanbieders is vaak uiteenlopend van €3 tot €10 per maand. Globaal gezien zal het duurdere pakket meer opslag & dataverkeer bevatten. Maar let er op of dit wel nodig is voor jouw eventueel beperkte website.
FABRIK informatik tip:
Kies een lokale webhosting aanbieder met een duidelijke prijs. Héél vaak worden consumenten naar grote buitenlandse aanbieders gelokt, waarbij grote kortingen worden gehanteerd. Na het aflopen van deze periode, wordt het bedrag vaak 2 tot 3 keer duurder.
Weet je niet aan welke voorwaarden jouw webhosting moet voldoen? Neem contact op met FABRIK informatik. Als officiële reseller kan FABRIK informatik jou een eerlijk en duidelijk webhosting pakket aanbieden. Maar ook op een bestaande webhosting kan een website gemaakt worden, of overgezet.
2. Domeinnaam
Een domeinnaam (‘domein’) is een naam in het naamgevingssysteem (DNS) waarmee oa. webservers en mailservers worden geïdentificeerd. De domeinnaam verwijst doorgaans naar een IP-adres, maar kan ook andere technische verwijzingen omvatten. Het DNS functioneert eigenlijk als een telefoongids van het internet.
Een goede domeinnaam is treffend en eenvoudig te onthouden. Zowel bedrijven als particulieren maken er daarom intensief gebruik van, zowel om te vinden als om gevonden te worden op internet.
Deze domeinnaam wordt standaard voorzien van “www.” en een gekozen achtervoegsel : “.com” , “.be” , “.nl” , etc .. Een concreet voorbeeld is “www.fabrik-informatik.be” of “www.google.com”.
Dit domein wordt gekocht meestal in een jaarcontract, met de mogelijkheid dit steeds te verlengen. Belangrijk te weten is dat een domeinnaam niet meer beschikbaar is, als hij reeds in gebruik is. Ook zal de prijs van een domein afhankelijk zijn van het achtervoegsel. Sommige zijn duurder dan andere. Voor meer informatie over domeinnamen : Neem contact op met FABRIK informatik. Als officiële reseller kan FABRIK informatik jou een een eigen domeinnaam aanbieden (eventueel in combinatie met webhosting).
FABRIK informatik tip:
Kies een goed klinkende domeinnaam die past bij je bedrijf, waarin zo weinig mogelijk schrijffouten mogelijk zijn. Zo zullen toekomstige klanten of bezoekers van je website deze makkelijk vinden.
Ben je met een opstart bezig, maar heb je nog geen tijd/geld om hiervoor een website op te zetten? Koop al voor een zeer beperkt budget een domeinnaam, zo loop je niet het risico dat iemand www.jouwdomeinnaam.be al voor je wegkoopt!
3. Research / Marktonderzoek / SEO (optioneel)
Kleine projecten hebben beperkt onderzoek nodig. Maar voor de volledigheid worden deze optionele stappen hier bijgeplaatst. Heb je een webwinkel project voor ogen en is het belangrijk dat je zo snel mogelijk conversies hebt? Dan is een uitgebreid marktonderzoek met SEO (keyword analyse) belangrijk. In dit onderzoek wordt er aan de hand van zoektermen bepaald, welke content er als “target” gekozen moet worden. Daarom is deze analyse belangrijk om initieel voor de ontwikkeling te doen.
4. Ontwerp & Ontwikkeling
Globaal gezien gaat het grootste stuk van het budget (prijs website) op in deze fase. Nu wordt het besproken project vorm gegeven en begint de ontwerpfase. Dit ontwerp wordt volledig ontwikkeld waarbij de website vorm krijgt. Klik hier voor een volledig overzicht van de Worfkflow van website ontwikkeling in 10 stappen.
In deze stap komen verschillende front -en backend stappen bij elkaar waarbij er gezorgd wordt dat de vormgeving van de website in orde is, maar ook dat deze optimaal werkt. Belangrijk in de vormgeving is dat er heel goed nagedacht wordt over de User Experience. Bij User Experience (UX) design draait het dan ook om het creëren van een ontwerp dat resulteert in een optimale gebruikerservaring. Hoe sneller een website erin slaagt om de wensen van de bezoeker te vervullen, hoe beter het UX design geslaagd is. Klik hier voor 12 Tips voor het verbeteren van uw website ontwerp
Om dit te bereiken kunnen er volgende stappen eventueel mogelijk zijn :
- Creëren van landings/home pagina
- Ontwikkelen van secties/blokken op deze pagina
- Ontwerp & ontwikkelen van een Header (menu/navigatie in volledige website)
- Ontwerp & ontwikkelen van een Footer (onderaan in volledige website)
- Creëren van bijkomende pagina’s (“About”, “Services”, “Contact”)
- Creëren van bijkomende modules (mapintegratie, emailform, login, blog, portfolio, etc..)
In elk stuk van deze vormgeving kunnen bijkomende ontwerpacties betrokken zijn:
- Ontwikkelen of integreren van een logo
- Ontwikkelen of integreren van een huisstijl
- Creëren van grafische elementen
- Aanpassing van afbeeldingen (grootte, belichting, kleurbalans, etc.)
Zoals eerder in dit artikel vermeld zal de grootte en complexiteit van het project hier de kostprijs bepalen. Vele pagina’s en veel verschillende soorten modules (login mogelijkheid, blog, geïntegreerde webshop, maps) zullen het budget opdrijven.
Na de volledige ontwikkeling wordt een doorgedreven review gedaan. Hierin wordt de volledige website nagekeken (alle content nagekeken, alle links gecheckt).
In het back-end stuk wordt (bij goedkeuring) de website “Live” gezet. Er dienen dan nog een aantal andere acties gedaan te worden zoals oa. aanmelden bij Google Search Console. Het instellen van Google Analytics om een beeld te hebben van de trafiek naar jouw website is ook steeds mogelijk.
FABRIK informatik tip:
Wat is het doel van jouw website? Wat wil je hiermee bereiken? Dit zijn basisvragen bij elk nieuw project. Van daaruit kan je nadenken over de structuur van je website. Maak het niet te groot van de start, of begin klein met een beperkt budget en bouw zo naar een groter project op langere termijn. Denk ook na over een minimalistisch design. Hierbij zijn er minder grafische elementen nodig, en geeft vaak een mooier resultaat door minder “Visual Clutter”. Klik hier voor een volledige handleiding minimalisme in webdesign
Een absolute Don’t : Koop geen thema’s aan die je voor een beperkte prijs (+- €50) een website opleveren. Deze zijn zeer beperkt aanpasbaar zodat je niets ‘op maat’ hebt, en geven vaak problemen als je bepaalde elementen wil aanpassen.
5. Nazorg : Backup – Update – Aanvulling
Nadat de website “Live” is gezet, kunnen bezoekers of klanten deze bezoeken. Je website draait en genereert hierna trafiek. Om alle elementen van de website goed te laten draaien moeten een aantal elementen (CMS, plugins ed.) op regelmatige basis geüpdatet worden.
Daarnaast is het belangrijk om (automatisch) op regelmatige basis een back-up van je volledige website en database te nemen. Dit bespaart je ongemakken als er toch iets niet meer zou werken.
Ook aanvullingen en eventuele bijvoegingen zijn mogelijk als je website online staat. Het is nl. belangrijk dat je website dynamische informatie bezit om terugkomende gebruikers aan te trekken.
FABRIK informatik tip:
In vele gevallen zal de nazorg (Back-up & Update) in een onderhoudscontract aangeboden worden door de website bouwer. Vraag ook zeker na wat de prijs is voor elke aanpassing na oplevering. Kijk dit goed na zodat jouw budgetvriendelijke website geen duur kostenplaatje wordt in de toekomst.
6. SEO opvolging (optioneel)
SEO of Search Engine Optimalisation is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit gebeurt aan de hand van relevante trefwoorden en trefwoordcombinaties gekoppeld aan mogelijke zoektermen. Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren (SEA).
Bij het SEO proces wordt (naast de content) de volledige website doorgelicht, of op voorhand zo gebouwd zodat deze optimaal gevonden kan worden. Mobiel responsive, optimale datagrootte, gebruik van Alt-tags en H1-6 headers, linkbuilding zitten hier allemaal in vervat.
FABRIK informatik tip:
SEO is een groot begrip waarbij vele aspecten kunnen inbegrepen zitten. Bovendien vind je veel aanbieders die vaak beloftes doen en je uiteindelijk naar het betalende SEA stuk duwen. Een volledige SEO campagne met “keyword analyse” en “linkbuilding strategie” is tijdrovend en daarom ook vaak duur. Zorg er alvast voor dat de Onpage-SEO goed zit bij de bouw van jouw website! Wil je advies over SEO, neem contact op met FABRIK informatik. Dan bepalen we samen wat belangrijk is voor jouw project!
Conclusie – Website laten maken kosten en prijzen
De kostprijs (prijs website) wordt bepaald door de grootte en complexiteit (=tijd). Maar dat wil niet zeggen dat elk klein en middelgroot project onbetaalbaar moet zijn! Vraag bij een offerte duidelijk wat elke stap kost, en wat de kostprijs is van nazorg en bijkomende aanpassingen. Zo wordt je in de toekomst niet verrast door onvoorziene grote aanpassingskosten. Vergelijk prijzen met elkaar zodat je een eerlijke prijs krijgt voor jouw project.
FABRIK informatik is een klein webdesign bureau, gespecialiseerd in kleine en middel-grote projecten. Webontwikkeling voor zelfstandigen -en kleine KMO’s kan aangeboden worden aan zeer scherpe prijzen. Dus een website op maat voor minder dan €1000? Dat kan zeker! Neem contact op met FABRIK informatik voor vragen, advies en eventuele offerte!
Uitgelichte foto door JESHOOTS.COM van Unsplash